Categories
Uncategorized

Nidaros vel i naust på Stadsbygda

Styret på dugnad

Takk til alle på oppsettdugnad 6.10! Ikke minst folkehøyskoleelevene som berga oss på en dag med litt magert oppmøte. 16.10 stillte Tora med gode hjelpere pluss resten av styret og halve motorgruppa på motor og smøredugnad. Les Tora sin vedlikeholdslogg for året nedenfor, og se bilde av styret på dugnad en oktoberkveld. Veldig bra med lys Morten!.   

Vedlikeholdslogg Nidaros

 

2013

 

 

4/4-6/4. 2013
– Skrapte båten der bunnstoffet satt løst, og smurte på primer. Bunnstoffet satt generelt veldig løst, fordi man hadde gått over fra kobberstoff til selvpolerende året før, uten å bruke primer.
– Smurte med boratrol (før primer) fra propellen og bakover på styrbord, fordi veden virka fuktig og utsatt for råte. Det blei og smurt med boratrol mellom løftingen og løfting-beten.

– Bunnsmurte neste dag, med blå selvpolerende bunnsmurning. Hadde tenkt å flekke, men siden det var så mye flekker, og bunnsmurninga     virka tynn ellers også, blei det i praksist til at vi smurte hele båten under vannlinja. Brukte pensel på styrbord og rull på babord. Rull gikk fortest, tror det blei like bra. Kan vurderes igjen neste år, om vi må smøre mye. Brukte 2,5 liter, men da smurte vi ikke roret. 2,5 liter blei til overs, uåpna spann, står i rissa hos malte (må stå frostfritt).
– Banka/skrapa rust av jern, og smurte med arkanol. Smurte med bengalakk over neste dag. Unntak: jern ved bolineblokk og låsen på roret.
– Smurte med tjæreblanding med 15% linoje innvendig under tiljene, på speilet, løftingtaket, og sidene av løftingen. 

– Smurte blokker med 50/50 tjære og linolje
– Smurte øverste del av riggen med tjære- og lyseblanding.

 

Da vi smurte med primer under vannlinja så det ut til at det var et problem at primeren reagerte men tjære som trakk ut gjennom skroget. Redd for at det vil føre til mer flassing av bunnstoff. For å unngå dette vil vi neste gang prøve å tjære om høsten, og prime + bunnsmøre om våren.

 

Beholdning:
– Rikelig med arbeidshansker, engangshansker, skrubber, koster og søppelsekker.
– Arkanol og bengalakk
– Mange store pensler. Reingjort, men innsatt i grønnsåpe, som må fjernes før bruk. Trenger små  og halvstore pensler.
Må bestille/kjøpe tjære og linolje!

 

Planer for vår/sommer:

– Jern ved bolineblokk og låsen på roret er ikke behandla. Skal smøres med en slags olje. (owatrol?)
– Roret er ikke bunnsmurt. Må tas grundig, med primer og bunnstoff.
– Smøre båt og rigg
– Grunne og male vaterbord? Noe kvitt hvertfall. Flassa veldig, helt inn til veden.
– Vegard mente at det nok går bra å bare bruke tjære i steden for black warnish  på vaterbord, kollar osv. Tror vi går for det. Enklere, mindre giftig.
– Evt male rød stripe. Mest kosmetisk.

Alt vi trenger skal være fraktet til skuret, med unntak av bunnstoff.

 

Planer for høsten:

– Vurdere å smøre med boratrol på steder utsatt for råte
– Vi må enten ta opp båten så tidlig at vi rekker å smøre før det blir kalt, eller sette ut så seint at vi rekker å smøre om våren.

Mai- 13

 

På to dugnader på Fosenkaia fikk vi til slutt gjort båten sjøklar. Rigg, skrog og tiljer blei smurt, mast og årer blei nedprioritert. Roret blei bunnsmurt. Jern og blokk til bolina og draget blei glemt, må tas ekstra godt neste år.

 

Oppsett høst 13

 

Fint oppsett 6. oktober. Littt dårlig oppmøte pga sykdom, men vi fikk heldigvis hjelp av masse folkehøgskoleelever. Gunnar hadde laga nydelig bacalao.

 

Vi fikk gjort mye: Spylt båt grundig innvendig og utvendig, spylt innved, smurt rigg (med tjære og lyse), smurt mast og mesteparten av innveden (med tjære og linolje).

 

Naustet blei smurt med en blanding av tjære og terpentin. Tanken er at det var en engangs-smøring, så fra nå av vil vi la veggene gråne.

 

Det er kjøpt inn 20 l lyse (mye til nausttaket) og 50 l tjære. I tillegg har vi 10-15 l linolje, og 5-6 l terpentin. Det burde holde en stund.

 

 

Dugnad onsdag 16 oktober

 

Smøredugnad, for å unngå stress om våren.
Styret og motorgruppa var fulltallige, og i tillegg hjalp Toras venner Malte og Monia til, selv om de ikke er medlemmer i båtlaget. Ellers litt slapp respons fra medlemmene.

 

Vi fikk smurt hele båten, og behandlet de jernene som trengte det med owatrol.
Motorgruppa så over motoren i forbinnelse med den lille nesten-synkinga i kanalen i høst.

Navneskiltene blei skrudd av for å tas med til byen, men mulig de blei gjenglemt?

 

Til våren gjenstår skraping, priming og smøring av bunnstoff (det hadde allerede flassa en del siden oppsettet), smøring av bengalack på de jernene som har fått owatrol, og maling av ripebord, skvettbord, raudrand og vinduskarmer.

Må i tillegg huske å se over jern på roret, om de er godt nok behandla.

 

Bunnstoffet som blei til overs i vår står i Rissa. Mulig det er nok til neste år. Tror derimot vi trenger mer primer. Har kjøpt inn en del små pensler, og gjemt dem på øverste hylle.

 

Det er også på tide å se grundig over alt av jern, og se om noe bør skiftes. Mulig noe bør skiftes etter neste sesong.

 

Av mer moderne utstyr må vi kjøpe ny radarreflektor, vedlikeholde kokeapparatet, og sende flåtene til service. Sjekke om VHF fungerer, evt reparere/skaffe ny.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Vennligst svar på spørsmålet (for å unngå spamkommentarer) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.